Anpassa efter olika åldrar

Att arbeta med olika åldrar

Projekt Gatulabba har målgruppen 5-18 år, men delar in dem i tre undergrupper beroende på att olika dialog- och genomförandemetoder fungerar olika bra för olika åldrar. Det är stor skillnad mellan att arbeta med förskolebarn eller tonåringar. Barn i olika åldrar har olika sätt att se på omvärlden och de har olika förutsättningar för att ta sig an olika metoder.  

  • Barn i 5-6 årsåldern nås enklast via förskola och kan ofta träffas på förmiddagar.
  • 8-12 åringar går i skolan under dagen men kan nås via fritids på eftermiddagar.
  • 13-18 åringar går också i skolan under dagen men kan nås via exempelvis fritidsgård på eftermiddagar och kvällar. 

Rörelsefriheten ser olika ut för olika åldrar

I dag är det generellt sett en stor andel barn under 11 år som inte har frihet att röra sig i sitt eget närområde, vare sig det handlar om att korsa vägar, gå till platser inom gångavstånd eller åka hem från skolan. Vid 12 års ålder får en majoritet av barn gå ensamma endast till platser inom gångavstånd. Det är först vid 15 års ålder som en majoritet av barnen får röra sig helt fritt i sin egen stad, i alla fall så länge det är ljust.

5-7 år

Rörelsefrihet i denna ålder

Barnen i den här gruppen är fortfarande knutna till föräldrarna och till föräldrarnas rörelsemönster, men snart börjar det bli dags att bli mer självständiga. Det är deras sista termin på förskolan innan skollivet ska börja. Barnen är starkt knutna till förskolans pedagoger. 

Medskapande i denna ålder

Genom att använda sig av bilder och berättelser kan det vara lättare för barnen att ta till sig information och förstå svåra ord. Man kan till exempel använda sig av karaktärer som har olika egenskaper för att visa och påminna om att människor är olika och har olika behov. Visuella hjälpmedel som exempelvis bilder och  kartor kan också underlätta för kommunikation och förståelse. 

Metoder för visuell kommunikation och berättande:

Engagemang i denna ålder

Den här ålder når du enklast genom en förskola. Pedagogerna är viktiga under träffarna, då de skapar en trygghet för barnen och kan fungera som en länk för kommunikation mellan dig och barnen vid behov. De kan också vara med i aktiviteterna och hjälpa till där det behövs ett par extra händer. Pedagogerna känner barnen bäst och vet hur de fungerar i grupp så ta hjälp av dem när barnen ska delas in i smågrupper.

Tips från oss 

Den här åldersgruppen är ännu inte vana vid att sitta stilla länge och koncentrera sig utan kan behöva paus för lek mellan aktiviteter. Lekar är även bra att använda som isbrytare och för att ni ska lära känna varandra 

Metoder för lek och att lära känna varandra:

Metoder som passar barn i åldern 5-7 år

Förskolebarn och trygghet 

Under 2020 gjorde Spacescape på uppdrag av Malmö stad en studie över barns upplevda traffiktrygghet. 92 barn och ungdomar fick besvara en resedagbok med frågor om deras vardagsrörelser, upplevda rörelsefrihet och särskilt trygga eller otrygga platser i trafiken. Enkäten följdes av sju gåturer med barn från förskoleklass till gymnasieklass där specifika trafikmiljöer diskuterades vidare.

I studien påpekas att förskolebarn inte själva verkar koppla samman trafik med otrygghet, vilket sannolikt handlar om att föräldrar eller andra vuxna tar ansvar för dem i de situationerna. Istället baseras deras upplevelser på inlärning. De tycker att det är tryggare att röra sig på platser de vanligtvis går med vuxna och har därigenom lärt sig vilka platser som är farliga. De instrueras av föräldrar och skolpersonal hur de ska känna igen platserna och hur de ska hantera dem. Det kan därför vara lite klurigt att jobba med trygghet med yngre barn. 

8-12 år

Rörelsefrihet i denna ålder

När det kommer till rörelsefrihet är denna ålder särskilt intressant att samarbeta med, eftersom det är dessa barn som borde kunna få ökad rörelsefrihet i våra städer. Idag är det oftast först i denna ålder vi kan tala om att barn alls får börja röra sig ute på egen hand.

8-12 åringar tar sina första steg mot självständighet och utforskar världen omkring sig. Denna åldersgrupp präglas av en nyfikenhet och en vilja att ta egna initiativ. Även om det skiljer sig från individ till individ är det oftast under dessa år som barn börjar utforska närområdet, skolans omgivningar och stadspulsen. De börjar ta cykelturer till parker, vandra själv till och från skolan, och skapar sina egna små äventyr. Denna självständighet är central för deras personliga utveckling och ger dem en känsla av ansvar och frihet. Eftersom det skiljer sig från individ till individ kan orättvisor också upplevas. Vissa barn får mer frihet från sina föräldrar, andra mindre.

Medskapande i denna ålder

Att samarbeta med denna åldersgrupp kräver en förståelse för deras energi, nyfikenhet och vilja att delta. Här är några viktiga aspekter att tänka på som vuxen pedagog:

  • Aktivt lyssnande: Ge dem utrymme att uttrycka sina tankar och idéer. 8-12 åringar har ofta kreativa och innovativa perspektiv som kan bidra till projekt och processer.
  • Tydlig kommunikation: Använd ett enkelt och tydligt språk. Det underlättar för dem att förstå och engagera sig i samarbetsaktiviteter.
  • Lekfullt lärande: Integrera lekfulla element i lärandet. Aktiviteter som kombinerar kunskap med rolig interaktion skapar en positiv inlärningsmiljö.
  • Möjlighet till ansvar: Ge dem möjlighet att påverka, göra val och ansvara för mindre uppgifter inom ramen för projektet. Det skapar en känsla av delaktighet och ansvar.
  • Anpassa utmaningarna: Utmana dem genom att erbjuda projekt som är anpassade efter deras intressen och förmågor. Det skapar en meningsfull och engagerande upplevelse.

Att förstå och respektera 8-12 åringars självständighet och samtidigt erbjuda vägledning och stöd är nyckeln till en givande pedagogisk upplevelse.

Engagemang i denna ålder

Den här åldern när du enklast via en skolas fritidshem. För att fånga deras engagemang är det viktigt att de blir tillfrågade om de vill vara med i processen. Förklara ärligt och med entusiasm ditt projekt. Du behöver vara transparent med projektets begränsningar så att det inte blir missförstånd som leder till ledsna barn. Ju tydligare du kan förklara syfte, tidsintervall, tidsåtgång, mål och innehåll desto bättre. Ge barnen mandatet att bestämma över sin tid. Använd dig av bilder och berättelser vilket gör det lättare att ta till sig information och förstå. 

Tips från oss 

  • Om du använder dig av samarbete med fritids så kommer barnen direkt från skolbänken och har de suttit hela dagen och jobbat. Deras kroppar är fyllda med rörelse och bus. Känn då av gruppen och se om de behöver springa av sig det värsta, eller om de är redo att ge sig i kast med dagens uppgift. Lek och spring är bra för att skapa förutsättningar att sedan bli lugn och koncentrera sig. 
  • Inled träffarna med gemensam mellis och passa på att lära känna varandra när ni fikar tillsammans. Bygg upp relationer och förtroende  genom det informella samtalet. 
  • Gå igenom ord som ni kommer att använda. Ordförråd varierar inom grupp och från område till område. Se till att alla förstår vad som sägs. Samt att du som ledare är införstådd med barnens uttryck och ord. Var lyhörd för deras ord, och använd dig av dem i de olika momenten av designprocessen. Exempel: ordet mesigt hette i en grupp torrt och ordet coolt hette fett. 

Metoder som passar barn i åldern 8-12 år

13-18 år

Rörelsefrihet i denna ålder

Barn i denna åldersgrupp är ofta upptagna med skola, kompisar, familj och olika fritidsaktiviteter, vilket innebär att de konstant balanserar olika krav och förpliktelser. Samtidigt känner de ett starkt behov av att bara vara, att umgås med vänner, något som våra deltagare betonade som särskilt viktigt. Ungdomarna uttalade ett tydligt behov av att göra stadsdelen tryggare och mer umgängesvänlig. De efterfrågade fler platser att bara hänga på, platser som de inte blev bortkörda från, så som lekplatser. Platser de kan samlas på utan att bli tillsagda att gå hem och plugga istället. I takt med att städerna växer ökar också trångboddheten, något som drabbar just denna grupp, då det inte finns naturliga platser att umgås på, där de är fria från vuxenvärldens krav och regler – platser där deras egna sociala regler gäller. 

Medskapande i denna ålder

Att anställa ungdomsledare är inte bara ett sätt att få ungdomar att delta, det är också ett sätt att visa att ungdomarnas tid är värdefull. Fördelarna med att ha ungdomsledare med i teamet är att de pratar samma språk som deltagarna, kan dra med sina kompisar och peppa andra att vara med utifrån hur de ser på projektet. Det är viktigt att ungdomsledarna får tillräckligt med information om projektet och att de kontinuerligt är med och planerar och utvärderar. Ledarna behöver ha  tid till att öva på metoderna innan det är dags att utföra dem med andra ungdomar.  Ungdomsledarna bör representera de ungdomarna som ska delta i gruppen och det område ni ska jobba med.

Engagemang i denna ålder

Den här åldersgruppen kan upplevas som svår att närma sig för oss vuxna. De befinner sig i gränslandet mellan barndom och vuxenvärlden. Det kan lätt bli en krock mellan världarna, men det kan också bli mycket spännande möten som kan leda till fantastiska idéer för staden. Du behöver vara transparent med projektets begränsningar så att det inte blir missförstånd. Ju tydligare du kan förklara syfte, tidsintervall, tidsåtgång, mål och innehåll desto bättre. Vårt tips för att hitta ungdomar är att vända sig till ungdomsgårdar eller ungdomsföreningar och att anställa ungdomsledare. 

Tips från oss

Ungdomarna behöver tid till att lära känna er och varandra och det är därför viktigt att planera in tid för fika och hänga mellan arbetet med metoderna. 

Metoder för att lära känna varandra:

Dessa metoder passar även för barn 8-12 år.

Metoder som passar bra med tävlingsmoment:

Vissa metoder kan med fördel genomföras som en tävling då äldre barn och unga kan sporras av att tävla mot varandra. 

Metoder som passar barn i åldern 13-18 år

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.