snickarskola

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: ca 1 timme, med 15 min per station
plats: i verkstad eller utomhus

material/verktyg: Handsågar och skruvdragare till alla barn. Spik, skruv och bits. Tvingar och spillvirke.
syfte: Lära sig och våga använda verktyg
del i processen: Inför en byggprocess (prototypverkstad)

om metoden

Ett av de viktigaste momenten när själva byggprocessen börjar är att lära sig använda verktygen säkert. Genom snickarskolan får barnen ett större självförtroende i byggandet och blir mer självständiga och säkerheten ökar.  

förberelser

Gör stationer med stabila bord där höjden är  anpassad efter barnens längd. Barnen kan med fördel delas in i mindre grupper, på olika stationer. 

Det behövs ett antal fogsvansar och skruvdragare anpassat efter antalet barn per station. Därutöver behövs skruv, spillvirke, tvingar – både för att såga och skruva – och eventuellt hammare och spik.

såhär gör du

Såg och tving
Först går vi igenom hur tvingen funkar. Barnen får försöka spänna fast brädor och vi visar hur. När brädan är fastspänd får barnen lov att hämta sin såg. Gå igenom delarna på sågen. Vart sitter sågens tänder? Är de vassa? Första gången kan man hjälpa barnen genom att börja göra ett snitt åt dem. Sedan är det dags att ge våra tre tips:

  1. Såga snett. Det är mycket lättare om man sågar med en vinkel neråt  än så som man ofta först vill göra – att såga horisontellt. Sågens spets ska peka diagonalt ner mot marken.
  2. Såga som du borstar tänderna. De ska såga som man borstar sina tänder, mjukt och snabbt. Ofta tar man i för mycket och då fastnar sågen. Man behöver inte ta i med sina muskler för att såga. 
  3. Håll sågen med båda händerna. Det är omöjligt att såga sig i fingret om det håller sig på handtaget.

 

Skruvdragare
Det kan vara knepigt att förstå skruvdragaren till en början men när man väl har lärt sig använda den kan man bygga stora projekt på nolltid. Hur bestämmer man att skruven ska gå neråt eller uppåt? Visa genom att hålla skruvdragaren som om du skulle skruva och tryck på pilarna på sidan av skruvdragarna- en gör att skruven går ner och en gör att skruven går upp. Berätta om och visa att det finns olika skruv med olika typer av huvuden som exempelvis stjärnor (torx) och kryss och dessa behöver olika typer av bits. Har ni en skruvdragare med borrfunktion så passa på att låta barnen prova att borra. Små skruvdragare kan passa extra bra till yngre barn. För större projekt krävs dock ofta en vanlig skruvdragare.

  1. Barnen får varsin miniskruvdragare med bits i. Utmaningen är att skruva ner och sedan upp en skruv.
  2. När detta uppdrag är löst får de avancera upp till en större skruvdragare och göra samma sak.
  3. Finns det tid – testa att byta bits!

 

Hammaren
Kan verka vara ett av de enklaste verktygen att hantera men det krävs övning för att pricka spiken utan att råka hamra sig på tummen. Dessutom, hur svårt är det inte att hamra på spiken utan att den böjer sig? Låt barnen hamra ned några spikar. Visa att man även kan använda hammaren för att dra ut spikar.

att tänka på

Många barn tycker att verktygen är intressanta och de vill gärna undersöka dem med en gång så det kan vara en god idé att ta fram verktygen efter att barnen är samlade och stillat den första nyfikenheten. 

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Snickarskola fungerar som en intro till en byggprocess – prototypverkstad.

Tips!

Det kan vara bra att dela upp barnen på flera stationer för att se till att alla får tid och utrymme  att lära sig de olika verktygen.

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.