Bibliotek & referenser

Apolitical, Wim Seghers (2021). How to create a child-friendly city. https://apolitical.co/solution-articles/en/how-to-create-a-child-friendly-city [12.06.2024]

Carver, A. et al. (2008). Playing it safe. The influence of neighborhood safety on children’s physical activity – A review. Health and Place, 14(2): 217-277. 

Chatterjee, S. (2005). Children’s Friendship with Place: A Conceptual Inquiry. Children, Youth and Environments, 15(1), 1-26. 

Danenbeg, R., Doumpa, V. & Karssenberg, H. (2019) The City at Eye Level for Kids. US-Ab.

de Laval, S. (2015) Bygga stad för barn – en kunskapsöversikt om barn och ungdomar, täta stadsmiljöer och metoder för delaktighet och barnkonsekvensanalys. Arkus. 

Derr, V., Chawla, L., Mintzer, M. (2018) Placemaking with Children and Youth – Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. New York Press.

Dittmar, H. (2020). DIY CITY – The Collective Power of Small Actions. Island Press. 

Faskunger, J. (2008). Barns miljöer för fysisk aktivitet – samhällsplanering för ökad fysisk aktivitet och rörelsefrihet hos barn och unga. Statens Folkhälsoinstitut, Östersund R 2008:33. 

Gill, T. (2021) Urban Playground. How Child-friendly Planning and Design can Save Cities. Riba Publishing. 

Gray P., Lancy. D. and Bjorklund, D. (2023). Decline in Independent Activity as a Cause of Decline in Children’s Mental Well-being: Summary of the Evidence. The Journal of Pediatrics, 260(2). DOI:10.1016/j.jpeds.2023.02.004

Haggren, K. et al (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen.

Jungmark, L. (2021). Barn Plats Lek Stad – strategier för barnvänlig stadsplanering. Stad & Land, 2021:189, SLU Tankesmedjan Movium. 

Kind & samenleving https://k-s.be/ (Den flamländska organisationen Kind & Samenleving, en forskningsorganisation för barnvänlig planering, fungerade som teknisk partner för staden Antwerpen.)

Krysiak, N. (2020). Designing Child-Friendly High-Density Neighbourhoods: Transforming Our Cities for the Health, Wellbeing and Happiness of Children. Cities for Play. Report.  

Lanza, M. (2012) Playborhood – Turn Your Neighborhood Into a Place for Play. Free Play Press.

Lenninger, A. & Olsson, T. (2006) Lek äger rum. Planering för barn och ungdomar. Formas. 

Mews, G. (2022) Transforming Public Space through Play. Routledge. 

NACTA & Global Designing Cities Initiative (2020) Designing Streets for Kids. Island Press.  

O’Brien, M. et al. (2000). Children’s Independent Spatial Mobility in the Urban Public Realm.  Childhood, 7(3): 257-277.

Rojas, J. & Kemp, J. (2022). DREAM PLAY BUILD – Hands-on Community Engagement for Enduring Spaces and Places. Island Press

SCB (2018). Grundskolor och friytor. Nationell kartläggning och uppföljning av grundskoleelevers tillgång till friytor 2014-2017.

Schneider, J., Jansson, M. (2023). Lekplatsers kvalitet och kvantitet över tid. Ett projekt inom fortlöpande miljöanalys. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap – rapportserie, 2023:2.

Spacescape, 2022: Spacescape (2022). Barnvänliga stadsdelar. Analys av barnvänlighet, barntäthet och barnandel i Sverige. Rapport. 

Ståhle, A. (2016). Alla behöver närhet – Så blir framtidens städer. Dokument Press.

Svennberg, M. & Teimori, M. (2010) Barns rätt till staden – Om arkitekturpedagogik som demokratisk metod i Göteborg. Movium. 

Unwin, S. (2019). Children as Placemakers – the innate architect in all of us. Routledge. 

Verkade, T., te Brömmelstroet, M. (2022) Movement – How to take back our streets and transform our lives. 3 uppl.,Scribe Publications.

Villanueva, K. et al. (2016). Can the Neighborhood Built Environment Make a Difference in Children’s Development? Building the Research Agenda to Create Evidence for Place-Based Children’s Policy. Academic Pediatrics, 16 (1), 10-19. 

Woolley, H., Griffin, E. (2015). Decreasing experiences of home range, outdoor spaces, activities and companions: changes across three generations in Sheffield in north England. Children’s Geographies, 13(6): 1-15.

Åhl, C., Karlsson, J. & Ingeström, S. (2020) Handbok för barns delaktighet och inflytande. Teori och praktik för nyfikna läsare som vill lära sig mer om värdet av barnets perspektiv. UNICEF Sverige

8 80 Cities “We are guided by the simple but powerful idea that if everything we do in our cities is great for an 8 year old and an 80 year old, then it will be better for all people.” https://www.880cities.org/

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.