Fototaggning

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: Ute, men kan påbörjas inne

material/verktyg: Papperslappar med adjektiv (nedladdningsbart) och kamera
syfte: Kartläggning samt synliggörande av perspektiv
del i processen: Förstudie

om metoden

Som vuxen misstänker du ibland att du kan gissa dig till mycket av vad barn tycker. Du har umgåtts mycket med barn, varit barn, har barn, osv. Fototaggning är en metod som gör dig ödmjuk. Den lyckas identifiera dina egna förutfattade meningar och samtidigt kika ur barnens perspektiv på ett sätt andra metoder inte kommer åt.

Fototaggning går till så att barn själva taggar platser med passande beskrivande ord, och fotar orden på platserna. Barnen delas i smågrupper om cirka 3-4 stycken och får en bunte ord i sin hand, som exempelvis “vuxen”, “barnslig”, “stel”, “spännande”. Sedan går de runt på området de undersöker och diskuterar sig fram till vart olika ord passar. De vuxna skuggar varsin barngrupp och antecknar barnens diskussioner och hjälper dem fotografera.

förberelser

Antingen kan du ladda ner våra ordförslag härunder eller skriva ut dina egna. Klipp ut och eventuellt laminera dem så att det är ett ord per lapp. Tänk på att skriva med stora bokstäver så att det går att läsa på håll. Gör en bunt med ord per smågrupp, så att alla smågrupper får jobba med samma ord. 

Gå gärna en runda på den aktuella platsen själva i förväg och prata igenom vilka ord ni tror att barnen kommer att placera var. Detta kommer hjälpa er att identifiera era egna förutfattade idéer om vad barnen tycker.

Det behövs en vuxen med kamera (mobiltelefon med kamera fungerar också utmärkt) per smågrupp med barn. Om ni själva inte är tillräckligt många, kolla om det finns pedagoger eller andra vuxna som kan hjälpa till. Att skugga barnen, lyssna till barnens diskussioner och skriva ner deras tankegångar är det som ger övningen  värdefulla insikter.

såhär gör du

Börja gärna inomhus, i lugn och ro, med att gå igenom orden tillsammans med barnen. Att läsa orden, vart och ett, och prata om vad de betyder, gör att ni har samförståelse kring ordens betydelse. Det visar också om ni har lagt ribban på lagom nivå vad gäller ordförståelse.  

Dela in barnen in smågrupper och ge er ut på jakt. Hitta en balans i att sporra barnen när inspiration tryter och samtidigt hålla er som vuxna i bakgrunden. Ställ samtidigt frågor för att få dem att utveckla sina tankar, men undvik alltför ledande frågor.

Efteråt är det bra om det finns tid att i helgrupp samtala om platser och ord och hur barnen tänkte när de fototaggade.

att tänka på

Kolla av så att adjektiven är relevanta för målgruppen. Kolla också av så att alla förstår de adjektiv som är med, så att det finns en samsyn i ordens betydelse. Arbetar du med yngre barn som inte lärt sig läsa går det att använda sig av bilder tillsammans med orden. Dokument med användbara bilder finns under nedladdningsbara resurser.  

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Fototaggning fungerar bäst som en del av en förstudie inför en större process, eftersom den leder till förkunskap och införståelse.

Fototaggningsord

Vi har samlat ord som man kan skriva ut för att använda under fototaggningen. 

Det finns tre versioner: 5-7 år, 8-12 år samt 12-18 år. Ord för 5-7 år kan även passa för 12-18 år, men antagligen inte tvärtom.

Vilka ord man använder sig av varierar utifrån ålder, kontext, men naturligtvis också utifrån vilka ord som är moderna. Så lägg till och ta bort – det ska vara ord som är relevanta för barnen och för området.

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.