Skissa på foto

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 45-60 minuter
plats: inomhus

material/verktyg: Foton tagna på den aktuella platsen och pennor.
syfte: Föreställa om en plats
del i processen: Vision och koncept

om metoden

Den här metoden är bra när man vill visualisera hur förändringar på platsen kan komma att gestalta sig. Det kan till exempel vara att man vill kunna föreställa sig hur platsen ser ut om man lägger till eller tar bort saker.  Metoden underlättar även när man pratar om en plats och man inte kan vara på den aktuella platsen. 

förberelser

  1. Fotografera den specifika platsen utifrån så många vinklar som möjligt. Tänk på att ta foton från låg höjd så att du får med mycket markyta på bilderna. 
  2. Ladda upp fotona i ett bildredigeringsprogram där du har möjlighet att modifiera bilden utifrån det tema du ska arbeta med. Är det belysningsfrågor som ska stå i centrum kanske  du vill invertera och göra bilderna svartvita för att efterlikna natten. Är det  istället omgestaltning som är i fokus kan det vara bra att tömma bilderna på allt som skulle kunna göras om. Barnen kanske redan har börjat komma på idéer som du kan börja  lägga in i bilden för utvärdering?
  3. Skriv ut fotona så stort som möjligt och fäst på ett hårt underlag.

såhär gör du

Ge premisserna: 
Med stora foton från olika vinklar så är det nu dags att vara kreativ. Berätta om upplägget, det vill säga hur du har tänkt. Vad är det ni ska göra? Hur ska du dela in gruppen? Ska man jobba individuellt eller flera smågrupper? Vad är det du vill att barnen i gruppen ska klura på? 

Sätt igång: 
Dela ut pennor och sätt igång! Under tiden som alla ritar är det bra om du pratar med dem om vad det är de ritar, ställ frågor om hur  man skulle kunna göra det de tänker och varför det hade varit bra. 

Efteråt: 
Samla in alla foton och sammanställ idéerna. Arbetar du med fotoredigeringsprogram så rita in barnens idéer så tydligt och så nära ursprungsideerna du kan. Ta hjälp av det som barnen förmedlat muntligt och/ eller visuellt.

Ska du träffa gruppen igen?
Då är det materialet du sammanställt perfekt att ta med till er nästa träff för att visa hur det skulle kunna se ut, men också för att få feedback från deltagarna kring om du verkligen har uppfattat deras tankar rätt. 

att tänka på

Tänk igenom innan så du har klart för dig hur du vill organisera ritandet. Vill du ha en färg för ett objekt eller får alla rita allt med alla färger? Beroende på vad du ska belysa kan det vara bra att planera hur det ska arbetas med ritandet. 

Alla är inte bekväma med att rita. Hjälp dem att rita, eller skriva, du kanske till och med ska ha med dig utklippta bilder från en tidning?

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Metoden är bra om man till exempel inte har möjlighet att gå till den plats man ska prata om.  Den möjliggör också att man kan se platsen från olika vinklar, och öppnar upp för att man ser den i ett annat ljus. Genom att man tar bort redan existerande element blir det lättare att se nya användningsområden och möjligheter.

Tips!

Ge barnen varsin färg på pennorna. Det hjälper dig att urskilja olika idéer om många barn ritar på samma foto.

Bestäm färger för olika objekt: till exempel grön för växter, röd för väg.

Arbeta inkluderande: om man inte vill rita så kan man skriva eller använda sig av tidningsurklipp.

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.