ålder: 5-7 år Tidsåtgång: 30-60 minuter plats: ute på plats del i processen:Förstudie
material/verktyg:Gröna och röda vimplar(helst en av varje färg till varje barn) syfte:Kartläggning samt synliggörande av perspektiv
om metoden
Denna metod är inspirerad av organisationen SpielRaums egna metod.
Den här metoden är enkel och passar bra för yngre barn. Syftet med metoden är att kartlägga barnens perspektiv på platsen man jobbar med. Barnen får markera platser och föremål med röd eller grön flagga. Detta gör att eventuella språkbarriärer överbryggs då färgernas signaler räcker för kommunikation.
förberelser
Du behöver gröna och röda vimplar och dessa kan du enkelt göra själv. Du behöver rundstav, rött och grönt tyg och lim eller häftpistol. Kapa rundstaven till halvmeters längder. Klipp tyget i trianglar. Häfta eller limma fast tygtrianglarna på rundstavarna. Se till att barnen har minst en vimpel var av varje färg.
såhär gör du
Förklara för barnen att den gröna vimpeln betyder bra/fin och den röda vimpeln betyder dålig/ful. Man kan också förklara det med att den gröna vimpeln betyder tummen upp och den röda vimpeln betyder tummen ner. Barnen får sedan gå runt på platsen ni jobbar med och markera saker och ställen med vimplarna. Gå med barnen och be dem motivera sina markeringar.
att tänka på
I början kan det vara svårt för barnen att veta vad de ska markera. Du kan hjälpa till genom att ställa frågor men försök att undvika ledande frågor.
Att fotografera barnens markeringar är ett bra sätt att anteckna, istället för att skriva.
METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS
Vimpelpromenad fungerar bäst som en del av en förstudie inför en större process, eftersom den leder till förkunskap och införståelse.
Tips!
Ta bilder på barnens markeringar så att du kan titta tillbaka på hur barnen tänkte.
We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.