Lekgatan

Hur kan vi lösa kaosiga skolparkeringar?

Hur planerar vi trafikerade miljöer i direkt anslutning till skolor – miljöer där barn och bilar behöver kunna samexistera? Vid skolor ska barn kunna röra sig tryggt på egen hand, samtidigt som bilar ska lämna och hämta och cyklar rymmas. Hur gör vi skolparkeringar tryggare för barn? Hur strukturerar man funktionerna på platsen? Och hur jobbar man platsspecifikt med dessa frågor? 

Dessa frågor antog en grupp 9-åringar från Kastanjeskolan i Sofielund i Malmö, när de ville göra något åt en väldigt kaosig asfalterad yta som i praktiken fungerade som vändzon, skolparkering, cykelbana och lekyta – på samma gång. Under processen arbetade barnen fram ett förslag med 1) olika avskilda zoner för lek, cykel och biltrafik/parkering, 2) grönska som barriärer mellan zoner samt för att ersätta befintliga trådstaket 3) grönska som ersatte asfalt, mer än där asfalt var nödvändigt.

Det vi lärde oss var att: 1) Trafikerade miljöer behöver vara tydligt avgränsade – dela upp ytan i olika zoner så att trafiken inte tar mer plats än den behöver. 2) Trådstaket upplevs av barn som otrygghetssymboler – byt ut dem mot gröna, levande barriärer. 

Lekgatan
Lekgatan
Lekgatan
Lekgatan
Lekgatan
Lekgatan

Barn som aktivister

Engagemanget som föddes för platsen hos barnen redan i förstudien har fortsatt. Även om det i skrivande stund är två år sedan processen så fortsätter barnen att prata om vändzonen. Designprocessen pågick under våren 2022 och avslutades i en gatufest där barnen fick visa och förklara sina idéer för Malmös ledande politiker. Vi såg engagemanget från barnen och anordnade därför extra träffar på hösten, där vi vässade våra argument, samlade in underskrifter från alla verksamheter i närheten av vändzonen, och bjöd in rätt politiker till möte. Barnen hade laddat med knytgraffiti och manifestbanderoll när politikern kom, men mötet visade sig inte leda någonvart. Då laddade barnen med frågor om vändzonen till Gatulabbas slutkonferens, som hölls i oktober 2024, och grillade politiker som kommit till gatufesten 2022 och lovat kika på ärendet – hade något hänt? Det hade det naturligtvis inte. Men vi fortsätter bråka för vändzonen. Det vi lärt oss är att barn faktiskt kan behålla engagemang i långa processer utan att tappa fokus – om de hittat engagemanget från början. 

Förstudie med riskinventering

Vändzonen utanför Sofielunds fritidsgård var en plats som eleverna i “tryggehetsteamet” – de som ville arbeta med trygghetsfrämjande idéer, identifierade som otrygg tidigt i processen. De vittnade om att platsen kändes kaosig, och identifierade att cykelvägen bredvid var ologiskt planerad så att ingen använde den utan cyklade över vändzonen, att det saknades trottoar/gåbana eller liknande omtanke för hur barnen skulle röra sig säkert och avskilt från trafiken till sin skola eller sin förskola, samt att det fanns trådstaket uppsatt som var fult och formade platsen på ett ologiskt sätt.

Workshops över åldersgränser

En metod vi testade var att bjuda in barn och vuxna till samma workshop. Förutom barnen som redan arbetade med platsen bjöd vi in trafikplanerare från kommunen, och pedagoger från verksamheter i den direkta närheten (två förskolor, en fritidsgård och två skolor). Det som fungerade bäst under workshopen var rollfördelningen där vi faciliterade workshopen så trafikplanerarna och barnen fick chans att fokusera på att lyssna på varandra och samarbeta. Trafikplanerarna lyssnade lyhört till barnens idéer, och bollade fint tillbaka feedback och lösningsförslag när idéerna inte fungerade i praktiken. I slutet hade vi en enkel men briljant lösning; eftersom trafikplanerarna var osäkra på om det skulle gå att ta bort parkeringsplatser så kom barnen på att man bara kunde vända på parkeringen för att lösgöra en stor yta till grönyta och lek!

Konceptfas

Under konceptfasen använde vi i övrigt en iterativ skissporcess, dä vi gick från en mängd idéskisser från alla barn, till ett gemensamt gestaltningsförslag. Detta gjordes genom att vi tog med oss alla barnens idéskisser tillbaks till kontoret, hittade gemensamheter och synergier, omtolkade och byggde ihop till ett förslag. Detta tog vi tillbaks till barnen och lät dem feedbacka och bygga vidare på – och så fortsatte det tills alla var nöjda med vårt samskapade koncept. 

Resultat

Lekgatan är en idé om att skydda barn från trafik genom avgränsningar och på så sätt möjliggöra lek och rörelse på ett tryggt sätt. Barnen ska gå före bilarna! Trygghetsteamet har byggt odlingslådor som skydd mot trafiken, och designat dem så att de tydligt visar vilka de är till för. Framför lådorna målar de en tydlig cykelväg. Trygghetsteamet tycker att bilarna inte ska köra framför fritidsgården, det finns andra sätt att ordna parkering på platsen. Barnens förslag är att svänga på parkeringen och på så sätt möjliggöra för mindre asfalt och en ny grönyta till lek!

TID: Januari till juni 2022

ANTAL TRÄFFAR: 16 st

PLATS: Sofielund i Malmö

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.