Prototypverkstad

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar per tillfälle, 2 till 10 träffar beroende på ambitionsnivå
plats: I verkstad eller utomhus

material/verktyg: Beroende på prototypens karaktär; handverktyg och material
syfte: Visa upp barnens visioner i verklig skala
del i processen: Efter förstudie och vision och koncept

om metoden

Att bygga fullskaliga prototyper tillsammans med barn är en ambitiös men mycket meningsfull metod, både ur barns och vuxnas perspektiv. Prototypande bygger på snabba interventioner med snabba resultat, vilket ger mening eftersom barnen får uppleva ett direkt resultat. Det är något som annars fattas i långsamma stadsutvecklingsprocesser. 

I Gatulabba har vi prototypat barnvänliga gator. Barnen har föreställt sig om gator – från att vara till för bilar, till att prioritera barn. Hur skulle de se ut? Barnen har skapat lösningar på hur gatorna skulle kunna bli mer barnvänliga och sedan har vi byggt prototyper av dessa idéer. I full skala och placerat på gatan.

En viktig ingrediens i denna metod är dess final: att barnen får fira sina färdiga prototyper genom en gatufest, vilken politiker är inbjudna till, så att barnen själva får förmedla sina tankar och idéer till makthavarna. Det finns två poänger i det: barnen har hunnit arbeta med frågeställningen under lång tid och kommer därför med genomtänkta idéer och argument, och potentialen i barnens idéerna går mycket lättare att förstå eftersom fullskaliga prototyper upplevs tydligare och starkare än de handritade teckningar barn oftast blir ombedda att visa upp.

förberelser

Beroende på prototypens karaktär. Vi har använt kapsågar, handsågar och skruvdragare till alla barn. Spik, skruv och bits. Tvingar och virke, målarfärg, sandpapper och filar. Byggritning är bra att ha – fråga en snickare om hjälp om det behövs. Den här metoden kan kräva många vuxna som hjälper till med verktygen och håller koll på mått. 

såhär gör du

Första träffen: snickarskola
För att barnen ska kunna lära sig att snickra är första träffen en snickarskola. Metoden Snickarskola hittar du här. 

Andra träffen och framåt: bemannade byggstationer
Nu är det dags att bygga barnens idéer! Titta på byggritningen, lista allt som behövs göras och dela upp på antal träffar/tid ni har. 

Att såga 15 reglar kan vara uttröttande så förbered flera stationer med olika moment så att barnen får lite variation. Fler tips under Att tänka på.

att tänka på

När det här momentet börjar är det viktigt att tänka på vissa saker: 

PLATS FÖR VERKSTAD
Om man inte har tillgång till en verkstad går det att skapa en plats med hjälp av containrar, där verktyg, material och prototyper kan förvaras. Containrar finns att hyra och kan då placeras på en lämplig plats i närheten av barnen. För placering av containrar behövs oftast polistillstånd, tillåtelse från markägare och eventuellt bygglov – kolla med din kommun.

SNICKARE?
Hur lång tid kommer det ta att bygga prototyperna? Om idéerna är avancerade kan det vara bra att be en snickare om hjälp. I Gatulabba har vi haft en snickare anställd under prototypverkstäderna, och  som processlett de mer komplicerade momenten.

BYGGRITNINGAR
För att kunna beräkna materialåtgång och planera byggandet är ett viktigt moment att förvandla konceptskisserna till byggritningar. Hur man gör det beror på ambitionsnivå. Det går att göra på olika sätt, allt från att ladda ner liknande konstruktioner från internet, t. ex. från instructables.com,  rita själv, till att tillsammans med landskapsarkitekt och snickare rita upp konstruktionerna i ritprogram. 

För yngre barn kan en ritning vara för abstrakt för att greppa. För att lättare kommunicera vad som ska byggas så kan man med fördel göra en liten modell av den stora prototypen och presentera den inför uppstart av byggprocessen. Modellen kan man sedan återvända vid varje träff och visa vilken del som byggs detta tillfälle.

MATERIAL
Vilket material man ska använda beror på designen. Viktigt att tänka på är: ska prototypen stå utomhus och hålla under längre tid? Då behöver materialet tåla väder och vind. Är det en prototyp som det kommer att klättras på så behöver man tänka på stabilitet och hållfasthet. Välj lämpligt material utifrån designen och platsen som prototypen ska stå på. Tänk cirkulärt så långt det går. Kan du till exempel be om överblivet virke från en byggfirma eller bortsorterat virke från bygghandeln? 

ARBETSSTATIONER & FIKASTATION
Varje grupp kommer troligtvis behöva en arbetsstation att såga och skruva på. Arbetsstationer kan enkelt byggas av lastpallar i hög, med en påskruvad osb-skiva. Det kan också vara bra att skapa någon slags samlingsplats, där barnen kan fika och där man kan ha uppstarts- och avslutningssamling.

PLACERING AV PROTOTYPER
Vart ska de färdiga prototyperna stå? Hur länge ska de stå där? Om de ska stå på kommunens mark behöver man oftast söka tillstånd. 

SÄKERHETSREGLER
Om man vill ha referenser för mått ur säkerhetsperspektiv, så kan man utgå från svensk standard för lekredskap. 

ATT FÖRBEREDA TRÄFFARNA
Dela med fördel upp barnen i grupper om det är flera prototyper som ska byggas. Gärna max fyra barn per vuxen. 

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Att bygga prototyper är ett avslut på en längre process, där prototyperna förverkligar idéerna som har uppkommit tidigare i processen. Avsluta gärna byggprocessen med en gatufest där barnen får möjlighet att visa upp sina idéer.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.