Pussla din plats

ålder: 8-18 år
Tidsåtgång: 1 timme
plats: Utomhus eller inomhus

material/verktyg: Karta över platsen i A1-format, upplimmad på kartongark, samt “pusselbitar”
syfte: Visionera om en plats och undersöka stadsplanering på ett lekfullt sätt
del i processen: Vision och koncept

om metoden

Metoden går ut på att man har ett stort kartongark, förslagsvis i A1-format, med karta över platsen och skalenliga pusselbitar i form av bilar, parkeringsplatser, cykelfil, övergångsställen, vändradier och vändzoner etc, beroende på platsen. Tanken är att barn och vuxna tillsammans ska kunna pussla om gatan och på så sätt identifiera problem och möjliga lösningar. 

Metoden är bra eftersom den är actionfylld och snabb, samtidigt som den är kreativ och lekfull. Involverar du trafikplanerare i workshopen så har den här metoden alla förutsättningar för att leda till realistiska lösningar. Du kan snabbt testa om dina idéer håller. Om du exempelvis  vill flytta parkeringsplatser för att frigöra yta till lek, har du mallar för alla de funktioner du behöver; parkeringsplatser, eventuella vändradier, lastzoner och utryckningsleder.

förberelser

Du behöver skriva ut kartor av platsen ni ska arbeta med, med fördel i form av satellitfoto för enklare läsbarhet för barnen. Gör dem skalenliga för att kunna få korrekta mått på pusselbitarna. De pusselbitar du kan ladda ner här är i skala 1:200. Skapa de pusselbitar du behöver. 

Gör gärna två varianter av kartorna: en som motsvarar den befintliga verkligenheten och en annan som endast innehåller det som inte kommer kunna förändras. Den andra varianten gör det enklare att visualisera sig något nytt. 

Workshopen kan hållas inomhus men, om vädret tillåter, också med fördel utomhus på platsen, just för att man då kan gå omkring och enklare föreställa sig om den. Väljer man att hålla den utomhus – tänk på att det behövs ett bord till varje grupp.

Utöver berörda barn kan som sagt även trafikplanerare bjudas in till workshopen, för att bidra med sin expertis. Väljer du att blanda barn och vuxna i denna workshop så var tydlig i inledningen med att de vuxnas deltagande är lika viktigt som barnens och att ni förväntar er ett aktivt deltagande från dem.

såhär gör du

Börja med att förklara utmaningen, syftet och vad deltagarna kan förvänta sig av workshopen. Dela in deltagarna i mindre grupper. Ge grupperna en viss tid att diskutera problembilden. Steg två blir att summera problembilden och utifrån den börja leka och pussla med lösningsidéer. Idéerna testas på kartan genom att möblera om gatan eller den urbana miljö ni arbetar med.

att tänka på

Det behövs en facilitator från er i arbetsgruppen i varje grupp som hjälper barn och vuxna att tillsammans driva samtalet framåt.  Förklara pusselbitarna och dokumentera. 

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Denna metod kan användas fristående, exempelvis om du vill arbeta med stadsplanering med barn eller om du vill skicka in ett medborgarförslag för att göra om en plats som fungerar dåligt. Den kan också vara en del av en designprocess i ett tidigt skede av visionsfasen.

pusselbitar

Ladda ner färdiga pusselbitar i form av vänzoner, parkeringsrutor och bredd på cykelväg. Skala 1:200.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.