dialogmetodik

gatulabbas dialogmetodik

Att involvera barn och unga i skapandeprocesser kräver kunskap om barn och unga, och hur man kommunicerar med dem utan att råka blanda in egna perspektiv, värderingar och idéer. Utöver detta behövs verktyg och metoder för att på bästa sätt lyfta fram barnens perspektiv och sedan tolka och översätta barnens tankar till realistiska koncept. Olika metoder får fram olika svar och vinklingar varför det ofta krävs fler metoder. Genom att använda lekfulla men genomtänkta metoder och verktyg, kan vi stimulera barnen att berätta och fantisera fritt och på olika sätt komma närmare dem och deras föreställningsvärld. Vi kan tydligare förstå deras perspektiv och därigenom urskilja mönster och behov som vi annars hade missat. Vi kan också nå en högre idéhöjd, eftersom kreativitet är att skapa nya kombinationer av saker vi redan känner till – och barnen gör andra kombinationer än vi vuxna. Du kan läsa mer i våra tips för barninvolveringsprocesser.

Här nedan har vi punktvis sammanställt det som vi i Gatulabba tänker på när vi samverkar med barn och ungdomar och det är vår dialogmetodik. För oss är dessa riktlinjer ovärderliga och fungerar som ryggraden i vårt arbete. Vi hoppas att de kan hjälpa dig att öppna upp för lekfullhet och kreativitet i dina samverkansprocesser.

Vilken energi tar du med dig in i rummet?

Din energi påverkar andra, särskilt barnen. För att processen ska bli så bra som möjligt och för att barnen ska uppleva trygghet och våga vara kreativa så är din energi extra viktig.

Kom in med en kreativ och lekfull energi. Låt lekfullheten vara en viktig del av processen. När barnen märker att vi vuxna har roligt smittar det av sig på dem så att de också har roligt.

Var en ja-sägare och följ med strömmen. Undvik att i onödan säga nej, och istället uppmuntra till att utforska och se vart ni hamnar.

Vänta med uppmaningar, förmaningar, förhör och intervjuer. Låt barnen utforska sina idéer i sin takt och ställ enkla följdfrågor. Fråga inte bara: Vad vill du ha? För ärligt talat, hade du själv kunnat svara på det rakt upp och ner?

Är du prestigelös?

Som vuxna kan vi ofta bära med oss prestationsstänkande från vårt arbetsliv, du har erfarenhet från ditt yrkesliv som många andra inte har. När vi träffar barnen så är det lätt att vi glömmer bort att skaka av oss all prestige som detta kan bära med sig.

Se barnen i ögonen och låt dina egna spontana idéer bli bedömda av barnen. Var en del av gruppen istället för att ställa dig utanför. Testa att bygga vidare på deras idéer och lek med idéerna tillsammans med barnen.

Du behöver självklart göra en planering, men våga frångå den när det behövs. Våga lita på processen. Kanske behöver ni en omväg för att nå fram till ert slutmål. Att följa idéströmmen behöver inte vara dåligt, det kanske leder till något nytt och oväntat? 

Bygg relationer. När barn känner trygghet med dig och att samtala med dig, kommer de också våga säga till dig om de tycker att dina idéer är dåliga utifrån deras tankebanor. Ta till dig deras kritik, ändra, tänk om och var en del av processen tillsammans med din grupp. 

Är du inspirerande?

Fråga dig själv: blir du inspirerad av ett tomt vitt ark? Inte barnen heller. Ta fram massor med exempel från hela världen kopplat till ert ämne: kreativa koncept, färgkombinationer, spännande formgivning, temporära installationer, före- och efter bilder, leksignaler, trygghetslösningar – allt du kan komma på. 

Att visa inspirationsexempel från när och fjärran skapar förståelse för möjligheter och kickar igång barnens kreativitet. Gör detta i början av en idéfas, när det fortfarande handlar om idéer och du ännu inte behöver begränsa till realistiska lösningsförslag.

Om barnen känner prestationskrav kring kreativitet, testa att påminna dem om att kreativitet egentligen bara är nya kombinationer av saker som vi redan känner till. (och vilka är bäst på att hitta på nya oväntade kombinationer… är inte det barn?)

Är du lyhörd?

Var öppen, uppmärksam och ta in det barnen säger och uttrycker.

Lyssna efter kreativa idéer och bolla tillbaka dem. Att vara lyhörd innebär att verkligen förstå och bolla tillbaka barnens kreativa idéer på ett sätt som visar att du värdesätter deras input.

Obs: Det är mellan raderna den viktigaste informationen finns. Lyssna inte bara på vad barnen säger, lyssna efter vad de uttrycker -essensen och mönstren i deras tankar.

Var uppmärksam på stämningen i rummet och gör paus för lek när det behövs.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.