Kollage

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar vid ett tillfälle
plats: inomhus
del i processen: Vision och koncept

material/verktyg: Stora styva pappersark eller kartong, inspirationsbilder och häftmassa eller lim.
syfte: Få syn på deltagarnas estetiska, kulturella och sociala preferenser

om metoden

Att jobba med kollage är bra eftersom det är kreativt och lustfyllt, språkligt inkluderande och synliggör kulturella ryggsäckar och referenser. Att jobba med kollage med barn är relativt okomplicerat, men vi vill ändå dela med oss av några tips.

förberelser

Använd stora ark och dela in dessa ark i olika fält genom att dra streck och sätt olika rubriker på de olika fälten:  till exempel “färg och form”, “funktion”, “sittplatser”, “ute”, “inne” – helt enkelt rubriker som är logiska för ert projekt. Att dela in arken i fält gör det enklare för oss vuxna att förstå barnens idéer och för dem att idéutveckla. 

Förbered ett eller flera stora pappersark/kartonger som barnen kan sätta bilderna på. Montera med fördel arket på väggen i höjd så att alla når. Skriv ut bilder från internet och samla tidningsurklipp mm. Dela ut tuschpennor så att barnen kan skriva eller rita på sina kollage. Dela in barnen i grupper om det är relevant för projektet, till exempel om de ska fortsätta jobba i mindre grupper.

såhär gör du - olika varianter

  • Kollage utifrån valda ord: Välj ut ord som kan vara givande för processen att göra kollage kring, tex “min drömlekplats”, eller bestäm att barnen själva får namnge sina kollage.

  • Moodboard: Är du i ett senare skede av designprocessen där konceptet är bestämt och det handlar om färg- och formval? Gör en moodboard med barnen, precis som ovan men med fokus på känsla och det visuella. 

  • Idévägg med yngre barn: Välj ut bilder som kan vara relevanta för ditt projekt och som samtidigt erbjuder en bredd. Dela in dem i kategorier som exempelvis färger, mönster, leksignaler, sittplatser mm, beroende på kontext. Be barnen välja ut x antal ur varje kategori och sätta upp dem på ett stort papper. Fråga barnen varför de valt de bilderna och skriv upp det på idéväggen. Resultatet kan fungera som en vägledning i processen mot att lista ut barnens preferenser och komma överens om en gemensam riktning i den fortsatta processen.

att tänka på

Det är kul om barnen får tid att presentera sina kollage i slutet av träffen! Ett tips är att använda visuell applåd för att ge bekräftelse, det vill säga att barnen skakar sina händer för att bekräfta idéer de tycker om. Handmetoden är helt tyst, vilket inte avbryter den som presenterar, men gör publiken aktiv så att de har lättare att fokusera och ger mer information kring vilka idéer som barnen gillar.

Var medveten om att val av bilder redan från början sätter en riktning och kan bli begränsande eller fördomsfullt. Välj en bredd på bilderna, ta även sådana som du spontant inte tror att barnen kommer välja.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Metoden kan både användas fristående eller som del av en längre designprocess. 

Tips!

Ha en dator och skrivare till hands vid genomförandet av metoden för att skriva ut specifika bilder barnen vill ha.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.