Intryckspromenad

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: ute på plats

material/verktyg: Frågeformulär, penna, ev en karta
syfte: Kartläggning samt synliggörande av perspektiv
del i processen: Förstudie

om metoden

Ett första steg in i processen är att gå tillsammans med deltagande barn i smågrupper på platsen som barnen ska vara med och utveckla. Metoden passar bra som ett sätt att samla in barnens perspektiv på platsen och för att inventera vad platsen har och vad den saknar.

förberelser

Du behöver tänka ut i förväg vilka frågor du ska ställa till barnen eller vad de ska inventera för att få  en så givande kartläggning som möjligt. Längre ned på sidan kan du ladda ner våra förslag på frågor och inventeringsformulär. Skriv frågorna på ett papper med mellanrum för anteckningar och använd ett hårt underlag så blir det lättare att anteckna. Om du har möjlighet kan du använda en telefon för att spela in samtalet. Om ni jobbar med en större plats eller gata kan det vara bra att ha med en karta över platsen eller gatan där du kan markera specifika platser som barnen pratar om. Det är bra att gå i smågrupper och då är det viktigt att det är en vuxen med per grupp som kan lyssna, ställa frågor och anteckna. Fråga eventuellt pedagoger eller volontärer om extra hjälp. 

såhär gör du

Samla barnen på platsen de ska vara med att utveckla. Om det är en gata ni jobbar med kan det vara bra att gå fram och tillbaka längs med gatan flera gånger. Använd frågorna som stöd men låt också barnen tala fritt. 

Barn och ungdomar i åldern 9 år och uppåt kan få egna formulär att fylla i. Det kan till exempel vara ett inventeringsformulär där barnen har som uppgift att inventera vad som finns och inte finns på platsen, såsom exempelvis risker och lekmöjligheter.

Även om barnen har egna formulär är det viktigt att gå med dem och lyssna samt ställa följdfrågor. 

Efter promenaden kan det vara bra att sätta sig ned och gå igenom det barnen har pratat om. Här är även ett bra tillfälle för följdfrågor eller för att kolla om alla i gruppen tycker lika.

att tänka på

Försök vara i stunden men kom ihåg att  anteckna. Ställ följdfrågor; om ett barn exempelvis pekar ut en buske som en plats för lek, fråga varför hen gillar att leka där för att förstå varför busken bjuder in till lek – är det själva busken som lockar eller är det buskens placering eller utformning? Anpassa frågor efter ålder på deltagande barn. Det kan till exempel vara svårt för yngre barn att veta om en plats är trygg eller inte eftersom de inte har samma upplevelse av trygghet som äldre barn har.  Om det känns svårt att gå, lyssna och anteckna samtidigt, stanna till när du märker att barnen har något att säga. Spela in samtalet om du har  möjlighet så att du kan slappna av i att du kan gå tillbaka och lyssna igen. Det är dock viktigt att tänka på att informera barnen om att du spelar in och i vilket syfte du spelar in. 

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Intryckspromenad är svår att använda fristående eftersom det den leder till är förkunskap och införståelse. Den fungerar bäst som en del av en förstudie inför en utvecklingsprocess. 

Tips!

Ladda ned våra fråge- och inventeringsformulär!

5-7 år: metodmaterial för dig som går med barnen. Ledaren för varje grupp antecknar vad barnen säger i dokumentet. 

8-18 år: barnen får en uppgiftslapp var så de själva kan svara på frågorna, men ledaren för varje grupp har också ett papper som man kan anteckna vad som sägs och saker som barnen kanske glömmer skriva ner.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.