Inspirationspluppning

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: Inomhus
del i processen: Förstudie

material/verktyg: Utskrivna inspirationsbilder och färgkodade klistermärken
syfte: Kicka igång fantasin och idéer om vad som är möjligt, samt skapa referenser

om metoden

För att få igång kreativiteten kickar vi ibland igång genom att visa inspiration i form av foton med exempel på gators utformning från hela världen. Sedan får barnen rösta med färgkodade pluppar på de idéer de gillar mest men också de idéer de inte gillar. Metoden är bra för att barnen får upp ögonen för hur mycket som är möjligt – och vi får en större förståelse för vad de uppskattar. Välj bilder utifrån projektet: om du exempelvis jobbar med en gata, välj bilder som visar inspiration i gatumiljöer.

förberelser

Skriv ut egna bilder från till exempel Pinterest. Om bilderna ska användas flera gånger kan det vara bra att laminera dem. Införskaffa röda, gröna och eventuellt gula klisterlappar. För vidare förberedelser se under respektive ålderskategori i  “Så här gör du”. Häftmassa att sätta upp bilderna med kan vara bra att ha.

såhär gör du

5-7 år

Att definiera färgerna efter tumme upp/tumme ner fungerar bra i denna åldersgrupp, speciellt om det finns språksvårigheter bland barnen. Grönt klistermärke betyder  bra/fin/rolig/tumme upp, rött klistermärke betyder dålig/ful/tråkig/tumme ner.

  1. Sätt upp alla bilderna på väggen i ögonhöjd för barnen. 
  2. Barnen får var och en titta på bilderna och sedan markera bilder med gröna respektive röda pluppar på baksidan av bilderna. Tänk på att barnen helst inte ska höra varandras resonemang eftersom att de kan påverka varandra. 
  3. När alla barnen har pluppat färdigt kan bilderna tas ned och alla samlas i helgrupp. Avslöja hur barnen har pluppat och samtala om likheter och olikheter bland pluppandet. Kom ihåg att anteckna vad barnen säger. 

8-12 år

Inspirationsbilderna får tävla mot varann! 

  1. Lägg ut alla inspirationsbilder på ett bord.
  2. Be barnen välja ut två bilder var som inspirerar dem.
  3. När alla barn valt ut bilder, be dem en i taget att visa bilderna och berätta varför de tycker de är så inspirerande. Efter varje presentation ber du den resterande gruppen att rösta på vilken av de två inspirationsbilderna de tycker mest om.
  4. Semifinal: Efter första rundan samlar du ihop alla “vinnarbilder” och lägger ut dem på bordet. Nu frågar du gruppen vilka av dessa bilder de tycker ska fungera som inspiration till er egen designprocess. Alla barn får rösta på varsin bild. De bilder som inte får röster försvinner ur tävlan.
  5. Final: Om du tycker att du fortfarande har ett för stort bildmaterial på bordet tar du en finalrunda. Du uppger hur många bilder som kan gå segrande ur finalen och låter sedan barnen rösta igen på de kvarvarande bilderna. Barn som röstat på bilder som bara haft enstaka röster kommer nu att överge sin egen bild för att rösta på en bild de tror de har möjlighet att få till vinnare – och på så sätt utvinns tillslut rätt antal vinnare! Dessa bilder sparas och används sedan som inspiratiosnbilder för resten av designprocessen. 


Varför är den här metoden bra?
Barnen får argumentera för de designval och idéer de gillar, vilket triggar dem att tänka igenom sina val och vad de själva tycker. Som åhörare hör vi om barnen valt bilder med eftertanke. Ofta vinner idéer som valts med mer eftertanke. 

Att tänka på: Om det finns ett utbrett konkurrenstänk i gruppen och gruppen egentligen behöver mer samarbetsövningar, så riskerar denna metod att hamna fel. Då kan man välja att låta barnen sätta pluppar på de bilder man inspireras av istället. Man kan fortfarande låta barnen berätta om varför de valt sina bilder och hur de tror de skulle kunna inspireras av dem men man kan plocka bort själva röstningsmomentet. 

13-18 år

När vi jobbar med ungdomar brukar vi använda oss av tre färger på plupparna: grön-bra/fett/coolt, röd-tråkig/ostimulerande/fattig och gul-bra, men kan bli bättre om man…  

  1. Sätt upp alla bilder på en vägg.
  2. Alla deltagare får två pluppar av varje färg som de kan använda att markera inspirationsbilderna med. 
  3. När alla har pluppat färdigt kan man i helgrupp prata om punkterna nedan:
  • Vad är det som gör att något är bra/fett/coolt: är det färgen, formen, innehållet, aktiviteten? 
  • De bilder som har fått gula pluppar: Vad är det som är bra med dem? Vad är det som skulle kunna bli bättre? Hur skulle du göra det? 
  • Vad är det som gör att något är tråkigt/ostimulerande/fattigt? Vilka saker/ faktorer gör aktiviteten eller saken tråkig/ostimulerande/fattig?  
  • Vad händer med en plats om man tar en grönmarkerad inspirationsbild och sätter på platsen. Vad händer med platsen då? 


Kom ihåg att anteckna vad ungdomarna pratar om. Det kan också vara bra att fota bilderna med pluppar så att du lätt kan gå tillbaka och bli påmind.

att tänka på

Det är viktigt att använda bilder som är någorlunda realistiska, så att man inte har en inspirationsbild på en lyxig pool om det inte finns möjlighet till det i projektet.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Metoden går bra att använda fristående i syfte att ta reda på barns gestaltningspreferenser. Vi rekommenderar dock att använda den i kombination med andra metoder som exempelvis mentala kartor, fysiska kartor, modeller eller iterativ skissprocess för att få en djupare förståelse för barns preferenser.

Tips!

Leta efter bilder på Pinterest!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.