Bibliotek & referenser

Apolitical, Wim Seghers (2021). How to create a child-friendly city. https://apolitical.co/solution-articles/en/how-to-create-a-child-friendly-city [12.06.2024]

Carver, A. et al. (2008). Playing it safe. The influence of neighborhood safety on children’s physical activity – A review. Health and Place, 14(2): 217-277. 

Chatterjee, S. (2005). Children’s Friendship with Place: A Conceptual Inquiry. Children, Youth and Environments, 15(1), 1-26. 

Danenbeg, R., Doumpa, V. & Karssenberg, H. (2019) The City at Eye Level for Kids. US-Ab.

de Laval, S. (2015) Bygga stad för barn – en kunskapsöversikt om barn och ungdomar, täta stadsmiljöer och metoder för delaktighet och barnkonsekvensanalys. Arkus. 

Derr, V., Chawla, L., Mintzer, M. (2018) Placemaking with Children and Youth – Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. New York Press.

Dittmar, H. (2020). DIY CITY – The Collective Power of Small Actions. Island Press. 

Faskunger, J. (2008). Barns miljöer för fysisk aktivitet – samhällsplanering för ökad fysisk aktivitet och rörelsefrihet hos barn och unga. Statens Folkhälsoinstitut, Östersund R 2008:33. 

Gill, T. (2021) Urban Playground. How Child-friendly Planning and Design can Save Cities. Riba Publishing. 

Gray P., Lancy. D. and Bjorklund, D. (2023). Decline in Independent Activity as a Cause of Decline in Children’s Mental Well-being: Summary of the Evidence. The Journal of Pediatrics, 260(2). DOI:10.1016/j.jpeds.2023.02.004

Haggren, K. et al (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen.

Jungmark, L. (2021). Barn Plats Lek Stad – strategier för barnvänlig stadsplanering. Stad & Land, 2021:189, SLU Tankesmedjan Movium. 

Kind & samenleving https://k-s.be/ (Den flamländska organisationen Kind & Samenleving, en forskningsorganisation för barnvänlig planering, fungerade som teknisk partner för staden Antwerpen.)

Krysiak, N. (2020). Designing Child-Friendly High-Density Neighbourhoods: Transforming Our Cities for the Health, Wellbeing and Happiness of Children. Cities for Play. Report.  

Lanza, M. (2012) Playborhood – Turn Your Neighborhood Into a Place for Play. Free Play Press.

Lenninger, A. & Olsson, T. (2006) Lek äger rum. Planering för barn och ungdomar. Formas. 

Mews, G. (2022) Transforming Public Space through Play. Routledge. 

NACTA & Global Designing Cities Initiative (2020) Designing Streets for Kids. Island Press.  

O’Brien, M. et al. (2000). Children’s Independent Spatial Mobility in the Urban Public Realm.  Childhood, 7(3): 257-277.

Rojas, J. & Kemp, J. (2022). DREAM PLAY BUILD – Hands-on Community Engagement for Enduring Spaces and Places. Island Press

SCB (2018). Grundskolor och friytor. Nationell kartläggning och uppföljning av grundskoleelevers tillgång till friytor 2014-2017.

Schneider, J., Jansson, M. (2023). Lekplatsers kvalitet och kvantitet över tid. Ett projekt inom fortlöpande miljöanalys. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap – rapportserie, 2023:2.

Spacescape, 2022: Spacescape (2022). Barnvänliga stadsdelar. Analys av barnvänlighet, barntäthet och barnandel i Sverige. Rapport. 

Ståhle, A. (2016). Alla behöver närhet – Så blir framtidens städer. Dokument Press.

Svennberg, M. & Teimori, M. (2010) Barns rätt till staden – Om arkitekturpedagogik som demokratisk metod i Göteborg. Movium. 

Unwin, S. (2019). Children as Placemakers – the innate architect in all of us. Routledge. 

Verkade, T., te Brömmelstroet, M. (2022) Movement – How to take back our streets and transform our lives. 3 uppl.,Scribe Publications.

Villanueva, K. et al. (2016). Can the Neighborhood Built Environment Make a Difference in Children’s Development? Building the Research Agenda to Create Evidence for Place-Based Children’s Policy. Academic Pediatrics, 16 (1), 10-19. 

Woolley, H., Griffin, E. (2015). Decreasing experiences of home range, outdoor spaces, activities and companions: changes across three generations in Sheffield in north England. Children’s Geographies, 13(6): 1-15.

Åhl, C., Karlsson, J. & Ingeström, S. (2020) Handbok för barns delaktighet och inflytande. Teori och praktik för nyfikna läsare som vill lära sig mer om värdet av barnets perspektiv. UNICEF Sverige

8 80 Cities “We are guided by the simple but powerful idea that if everything we do in our cities is great for an 8 year old and an 80 year old, then it will be better for all people.” https://www.880cities.org/

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.