Start / Inspirationspluppning
ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: Inomhus
del i processen: Förstudie
material/verktyg: Utskrivna inspirationsbilder och färgkodade klistermärken
syfte: Kicka igång fantasin och idéer om vad som är möjligt, samt skapa referenser
För att få igång kreativiteten kickar vi ibland igång genom att visa inspiration i form av foton med exempel på gators utformning från hela världen. Sedan får barnen rösta med färgkodade pluppar på de idéer de gillar mest men också de idéer de inte gillar. Metoden är bra för att barnen får upp ögonen för hur mycket som är möjligt – och vi får en större förståelse för vad de uppskattar. Välj bilder utifrån projektet: om du exempelvis jobbar med en gata, välj bilder som visar inspiration i gatumiljöer.
Skriv ut egna bilder från till exempel Pinterest. Om bilderna ska användas flera gånger kan det vara bra att laminera dem. Införskaffa röda, gröna och eventuellt gula klisterlappar. För vidare förberedelser se under respektive ålderskategori i “Så här gör du”. Häftmassa att sätta upp bilderna med kan vara bra att ha.
Att definiera färgerna efter tumme upp/tumme ner fungerar bra i denna åldersgrupp, speciellt om det finns språksvårigheter bland barnen. Grönt klistermärke betyder bra/fin/rolig/tumme upp, rött klistermärke betyder dålig/ful/tråkig/tumme ner.
Inspirationsbilderna får tävla mot varann!
Varför är den här metoden bra? Barnen får argumentera för de designval och idéer de gillar, vilket triggar dem att tänka igenom sina val och vad de själva tycker. Som åhörare hör vi om barnen valt bilder med eftertanke. Ofta vinner idéer som valts med mer eftertanke.
Att tänka på: Om det finns ett utbrett konkurrenstänk i gruppen och gruppen egentligen behöver mer samarbetsövningar, så riskerar denna metod att hamna fel. Då kan man välja att låta barnen sätta pluppar på de bilder man inspireras av istället. Man kan fortfarande låta barnen berätta om varför de valt sina bilder och hur de tror de skulle kunna inspireras av dem men man kan plocka bort själva röstningsmomentet.
När vi jobbar med ungdomar brukar vi använda oss av tre färger på plupparna: grön-bra/fett/coolt, röd-tråkig/ostimulerande/fattig och gul-bra, men kan bli bättre om man…
Kom ihåg att anteckna vad ungdomarna pratar om. Det kan också vara bra att fota bilderna med pluppar så att du lätt kan gå tillbaka och bli påmind.
Det är viktigt att använda bilder som är någorlunda realistiska, så att man inte har en inspirationsbild på en lyxig pool om det inte finns möjlighet till det i projektet.
Metoden går bra att använda fristående i syfte att ta reda på barns gestaltningspreferenser. Vi rekommenderar dock att använda den i kombination med andra metoder som exempelvis mentala kartor, fysiska kartor, modeller eller iterativ skissprocess för att få en djupare förståelse för barns preferenser.
We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.