Vännerna

ålder: 5-7 år
Tidsåtgång: Löpande i samband med andra metoder
plats: Inomhus och utomhus

material/verktyg: Olika figurer t.ex. dockor och/eller gosedjur
syfte: Underlätta för yngre barn att sätta sig in i olika kontexter
del i processen: Genom hela processen

om metoden

Metoden är inspirerad av organisationen SpielRaum

Den här metoden är ett bra hjälpmedel vid kommunikation med yngre barn. Genom att använda “vänner” i form av exempelvis dockor och/eller gosedjur som får olika egenskaper och behov  kan man flytta fokuset från barnen själva till vännernas behov och känslor. Det hjälper barnen att utforska platser och identifiera vilka funktioner platsen behöver för att så många som möjligt ska känna sig inkluderade. Vännerna kan användas under en hel process eller under en längre aktivitet. Ibland kan det vara svårt för barnen att våga ta första steget under en aktivitet och då kan vännerna visa vägen.   

förberelser

Du behöver ett antal dockor och/eller gosedjur som du i förväg ger olika namn, egenskaper och behov. Nedan kan du se beskrivningar av vännerna vi använde oss av.

Hunden Harry är lugn, långsam, snäll och omtänksam. Hen gillar mysiga och lugna miljöer och att  vara lite ifred. Hen gillar inte stora grupper eller höga ljud. Harry känner sig trygg när det är lugnt, när hen sitter i en mysig soffa och alla är snälla. 

Fråga att lyfta genom Harrys karaktär: Vart skulle Harry tycka om att vara?

Katten Kurre är sprallig, ivrig och positiv.  Hen gillar att  klättra och att springa fort. Hen gillar inte att sitta ner eller gå långsamt. Kurre känner sig trygg när hen kan springa, hoppa och vet att pappa katt finns nära. 

Fråga att lyfta genom Kurres karaktär: Vart skulle Kurre vilja leka?

Fågeln Fenix är nyfiken, social och intresserad av hur saker ser ut och fungerar. Hen vill få lära känna människor. Hen gillar att sitta i höga träd för att kunna se saker, undersöka saker med förstoringsglas och prata med många olika figurer. Hen gillar inte att inte få svar på sina frågor. Fenix känner sig trygg i ett träd där hen kan hålla koll på vad som händer runt omkring.

Fråga att lyfta genom Fenixs karaktär: “Vad ser Fenix från det höga trädet?” 

Barnet Bobby är uppfinningsrik och finurlig. Hen gillar att bygga och ändra på saker och att hitta på uppfinningar. Bobby gillar inte när någon säger: ”Nej, det där kan man inte bygga”. Hen känner sig trygg när hen får skapa fritt utan att någon annan bestämmer hur hen ska göra.

Fråga att lyfta genom Bobbys karaktär: Finns det något som Bobby skulle kunna bygga om för att göra det bättre?

såhär gör du

För att introducera vännerna kan man förbereda en kort och enkel dockteater eller berättelse med vännerna som huvudroller. Handlingen utspelar sig  med fördel på platsen ni arbetar med. Målet med teatern/berättelsen  är att alla vänner med sina egenskaper och behov ska presenteras. Samtidigt kan du genom dem presentera och prata om platsen projektet handlar om.

När vännerna är presenterade kan de användas i kombination med andra metoder. 

Låt vännerna börja utföra en metod eller fråga barnen hur de tror att vännerna skulle utföra en metod.

FÖRSLAG PÅ KOMBINATION MED ANDRA METODER

Intryckspromenad: Be barnen fundera på vad Fågeln Fenix ser från ett träd på platsen.  Be dem även fundera på vart på den här platsen de olika vännerna hade trivts eller inte trivts. 

Fototaggning: Låtsas att vännerna ska tagga något på platsen ni jobbar med. Välj adjektiv efter vännernas egenskaper. Fågeln Fenix kanske vill tagga ordet “wow” på det högsta trädet på platsen medan katten Kurre  vill tagga ordet “tråkig” på en vanlig parkbänk. 

Vimpelpromenad: Fråga vad barnen tror att de olika vännerna markerar med röd eller grön vimpel, eller låt vännerna börja med att markera. Precis som ovan kan ni basera vännernas markeringar på deras egenskaper. 

att tänka på

Prata med fördel med inlevelse om du pratar genom vännerna. Rätt röstläge och stämning förstärker karaktärerna och bidrar även till att lättare fånga barnens uppmärksamhet.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Den här metoden passar bäst att använda under en längre period då det är viktigt att barnen lär känna vännerna ordentligt. Framför allt är den användbar i början av processer, då den kan hjälpa till att förankra hela projektet och underlätta kommunikationen med barnen. Efter hand kan man känna av hur mycket vännerna behövs och om de fortsatt får en betydande roll eller inte.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.