Itererande skissprocess

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1 timme per gång, under två till fyra tillfällen
plats: Inomhus och utomhus

material/verktyg: Papper och färgpennor
syfte: Arbeta fram en skiss alla kan stå bakom
del i processen: Vision och koncept

om metoden

Itererande designprocess är en demokratisk medskapande metod som bygger på växelspel. Barn gör idéskisser som du sedan omtolkar och bygger vidare på. Vidare får barnen titta på din idéskiss, byggd på alla barnens skisser, och rita in sina ändringsförslag på den, för att kommentera och utveckla din första idéskiss. Därefter upprepas processen med att du tar fram en ny skiss utifrån barnens kommentarer och tillägg. Så fortsätter processen tills ni har ett färdigt samskapat koncept! 

förberelser

Är ämnet öppet eller behöver du definiera vad barnen ska skissa på? Handlar det om att ni ska designa en sittmöbel, utforma en del av en gata, designa nya gatlyktor eller något helt annat?

såhär gör du

Första träffen
Den itererande skissprocessen startar när man kommit en bit in i vision och konceptfasen, dvs när man enats om ett problem som vi vill lösa, letat inspiration, analyserat problem och möjliga lösningar, det är då det dags att börja spåna på hur. I den här aktiviteten får alla rita skisser på sina idéer. Sedan får barnen i tur och ordning visa sina skisser och förklara hur de tänkt sig.  

När barnen presenterar sin ritning så går man igenom hur varje person har tänkt och vad som är viktigt för dem i designen. De får förklara sin idé, vilket hjälper gruppen att se olika lösningar och sätt att tillsammans ta designen vidare. Det blir i bästa fall  en nyanserad diskussion om för- och nackdelar. 

Mellan träffarna
Du som ledare tar alla idéer och all annan insamlad input för att skissa på en samlad lösning till nästkommande träff.

Andra träffen
På andra träffen får alla rita ändringar på ledarens kopierade ritförslag, en kopia per barn. I slutet röstar barnen om vilket ändringsförslag de tycker om och det blir förhoppningsvis intressanta diskussioner att ta fasta på. 

Mellan träffarna
Du tar tillbaks ändringsförslagen och försöker nu gå djupare ner i detaljerna. Hur ska det byggas? Ta fram ett sista förslag (eller kör processen flera varv) som visar en fullkomligt samskapad idé.

Tredje träffen
Tredje träffen är för att visa sista skissen och få utvärdera samsynen. Tänk att ni skapat ett koncept tillsammans!

att tänka på

Om man märker att röstning är en metod som inte kommer att fungera i gruppen kan man istället till exempel göra pluppning (länk till Pluppning) eller välja att ha en öppen diskussion. 

Om barnen inte själv kan eller vill rita så kan ni rita tillsammans. Detta kan fungera bra med de yngsta barnen. Skissandet blir en dialog – ledaren ritar medan barnen säger vad som ska ritas.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Den här metoden är användbar när problemområdet har definierats och man har börjat få inspiration. Den behöver föregås av någon slags förstudie.

Tips!

Delta aktivt i skissandet så du hör vad det är barnen klurar på och hur de tänker. Det hjälper dig när du sen ska sammanställa alla idéer.

We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.