gatufoto

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: Beroende på behov. Kan användas flera gånger under en process.
plats: inomhus

material/verktyg: kamera, redigeringsprogram, skrivare, tejp och sax
syfte: Visualisera platsen man jobbar med
del i processen: För att påminna om platsen under förstudien eller för att visualisera idéer.

om metoden

Ibland kan man inte jobba på platsen man håller på att utveckla, man kanske fortsätter arbetet i exempelvis ett klassrum, då kan det vara bra att ha ett stort foto på platsen. Fotot underlättar när man pratar om platsen, påminner om vad man har upptäckt under förstudien eller för att visualisera idéer på platsen. Eftersom en gata är lång och det blir svårt att fota så att fotot överensstämmer med verkligenheten, ger vi här en metod för att lösa detta problem.

förberelser

Du behöver en kamera, dator med redigeringsprogram, skrivare, tejp och sax. Alternativ till att själv fota platsen är att ta skärmbilder av Google Street View eller fågelperspektiv i Google Earth.

såhär gör du

För att skapa ett långt foto av exempelvis ett stråk,  gå längs stråket, eller bredvid, och ta foton av platsen medan du går. Håll kameran i samma höjd och ta hellre för många foton än för få. Fotona kan sedan klippas och pusslas ihop i ett redigeringsprogram, till exempel i InDesign eller Illustrator, och placeras över flera sidor. Skriv sedan ut och tejpa ihop. Alternativt skrivs foton ut direkt, utan  redigering, för att sedan klippas, anpassas och tejpas ihop för hand. Sätt upp det långa fotot på väggen i barnens ögonhöjd.

Förutom att fungera som en referens över platsen inom andra metoder eller vid diskussion, kan fotot användas för att rita på eller tejpa upp skissade idéer på – som att möblera gatan fast på papperet.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Metoden kan användas fristående men är tänkt som ett hjälpmedel i en längre process eller tillsammans med andra metoder.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.