Modeller

ålder: 5-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: inomhus
del i processen: Vision och koncept

material/verktyg: Pysselmaterial beroende på ålder och syfte
syfte: Mångsidigt  verktyg, kan användas fristående för att förfina en idé eller att påbörja en idéutveckling.

om metoden

Barn som tycker om att pyssla brukar tycka om denna metod. De försjunker lätt i skapandet och det kommer ofta ut väldigt fantasifulla förslag från denna metod. Olika material triggar fantasin och man får ibland se upp med materialvalet så att det inte påverkar idéskapandet för mycket i någon riktning. Man kan testa att arbeta med endast ett material, som nedan i exemplet lera, eller att balansera materialurvalet så att de olika materialen är ungefär lika lockande. 

Den här metoden är också bra eftersom den är väldigt självgående. Den håller barnen sysselsatta och du som vuxen kan fokusera på att i lugn och ro gå från en individ till nästa och ställa frågor och dokumentera barnens tankar. Vi brukar ha med oss ett frågefomulär där vi förberett frågor som vi är intresserade av att få svar på, men vi har också tomma papper för alla spontana tankar och idéer som kommer från barnen.

Alternativ för olika sammanhang
Lermodeller: Om man har kommit så långt i arbetet att man har bestämt vad det är man ska göra en modell av och jobbar med yngre barn kan det vara bra att begränsa materialet till exempelvis lera. Lera är lätt att jobba med och fokuset hamnar inte på själva materialet. 

Modeller med många olika material: Fördelen med att erbjuda många material är att aktiviteten bli mer självgående. När vi vuxna kan fokusera mer på samtalet med barnen och mindre på att vara pysselhjälpare så hinner vi dokumentera mer och få ut mer information från barnen.

förberelser

Samla olika typer av material som exempelvis lera, toapappersrullar, piprensare, kartong, glasspinnar, färgade papper, tyger, samt verktyg som till exempel sax, limpistol, limstift mm. Gör gärna ett buffébord med material  och ett workshopbord. 

såhär gör du

Duka upp materialet synligt och lättillgängligt. Man kan antingen låta barnen skapa fritt eller sätta vissa ramar som exempelvis drömlekplats, konstverk mm. Prata med barnen medan de skapar och anteckna vad de säger. 

att tänka på

Det behövs ett analystillfälle efter workshopen där ni vuxna sorterar all den information som workshopen gett. Ett enkelt sätt är att använda post-its genom att skriva ner alla idéer, alla önskemål och alla behov barnen gett uttryck för. En sak per lapp! När alla lapparna skrivits så påbörjas pusslandet för att hitta mönster i det barnen uttryckt. Verkar det vara mötesplatser som de saknar? Eller utmanade lekredskap? Vilken slags färg och form är det de pratat om? Vilka slags möten och gemenskap är de ute efter? Analystillfällena är ofta intensiva men väldigt givande arbetsmöten för arbetsgruppen. För att analystillfällena ska vara lyckade är det bra att bestämma vad målet för dem ska vara. Exempelvis kan ett mål vara att besluta vilka problem det är som ni behöver fokusera på att lösa i utvecklingsprocessen.

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Metoden går bra att använda fristående eller som del av en längre process. 

Inspirationstips!

I boken DREAM PLAY BUILD av James Rojas och John Kamp kan du hittar inspiration för modellbygge!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.