Start / Mentala kartor
ålder: 8-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar
plats: Inomhus
material/verktyg: Papper och pennor
syfte: Att undersöka rörelsemönster och trygghetsfrågor
del i processen: Förstudie
Ett sätt att arbeta med kartor är att be barn rita sina egna kartor. Dessa kartor brukar kallas Mentala kartor* eftersom de speglar barnets upplevelse av verkligheten och lägger fokus på platser som är viktiga för barnet. Dessa kartor kan med fördel tillverkas inne i klassrummet eftersom det handlar om att uttrycka sin inre mentala karta och den faktiska fysiska miljön är mindre intressant.
För att undersöka såväl rörelseflöden som trygghetsfrågor så är vårt tips att dela upp metoden i två delar. Om det behövs kan de läggas på två olika träffar, annars ske efter varandra vid samma tillfälle.
Vita papper och färgpennor.
Rörelseflöden
Instruktionerna du ger barnen:
Tygghetsfrågor
Instruktionerna du ger barnen:
Prata med barnen, så mycket ni hinner under träffen, om hur de tänker. Använd en egen anteckningsbok för att dokumentera deras tankar och för att minnas allt värdefullt som kommer fram.
Avsluta gärna träffarna med att barnen får visa och berätta för varandra om sina kartor. Visar det sig att vissa platser känns igen som otrygga av flera barn? Eller är det stor skillnad mellan vad olika individer tycker och på vilket sätt de rör sig?
Mentala kartor är en bra start på en förstudie i en utvecklingsprocess. Det kan också vara så att du som ledare vill använda metoden för att lära barn och unga om stadsplanering och demokrati – vi kan då tipsa om Malmö Stads metodguide Min Plats.
Vill du lära barn och unga om stadsplanering och demokrati? Kolla in Malmö Stads involveringsmetod Min Plats
We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.