fysiska kartor

ålder: 8-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar under ett eller två tillfällen
plats: Ute på plats
del i processen: Förstudie

material/verktyg: En karta per barn. Alla barn behöver skrivunderlägg, karta och pennor i två olika kulörer
syfte: Att undersöka rörelsemönster och trygghetsfrågor

om metoden

Kartan som verktyg har varit sporrande för barnen vi träffat. Yngre barn förhåller sig till kartan som en slags minivärld, medan äldre barn har ett mer utvecklat symboltänkande och förutsättningar för att använda kartan på ett “vuxet” sätt.  Kartor kan användas till att förstå hur barnen rör sig till vardags och vilka deras viktiga målpunkter är, hur deras rörelseflöden fungerar, var de känner sig trygga och otrygga och var de trivs. Kartor är bra för att få kvantitativa resultat. Det kan vara enklare att tolka resultaten från kartor jämfört med när barn ritar egna mentala kartor

Ett sätt vi arbetar med kartor är att vi tar med dem ut när vi promenerar med barnen. För att undersöka såväl rörelseflöden som trygghetsfrågor kan det vara bra att avsätta två olika tillfällen: den första med fokus på rörelseflöden och den andra med fokus på trygghet. Trygghetsfrågan är extra viktig när det kommer till barnvänlig stadsplanering. För att undersöka den och inventera risker och möjligheter i området så upplever vi att det är bäst att avsätta en separat träff till det.

förberelser

Införskaffa skrivunderlägg och pennor i två kulörer till alla barn. Skriv ut en karta i A4 i lika många exemplar som barn och sätt fast på underläggen. Skriv gärna ut kartan så att den inte täcker hela pappret, utan lämna en kolumn på sidan av papperet som det går att skriva kommentarer vid.

såhär gör du

Båda träffarna startar med att alla barn får underlägg och karta och pennor i två olika kulörer. Låt säga att ni ger dem svarta och rosa pennor. Barnen får sedan följande instruktioner:

Träff 1 – Rörelseflöden: 

  • Färg 1: Med den svarta färgen ritar ni linjer längs de vägar ni tar varje dag eller flera gånger i veckan. 
  • Färg 2: Med den rosa färgen ritar ni linjer på de vägar ni tar mer sällan. 
  • Gör stjärnor på platserna ni åker till  och skriv längs linjen om ni cyklar, går, blir skjutsade eller åker buss.


Träff 2 – Tygghetsfrågor:  

  • Färg 1: Med den svarta färgen ritar ni cirklar runt områden ni tycker känns otrygga eller markerar eventuella risker ni känner till. Numrera varje markering. I sidan av papperet kan ni sedan skriva siffran och kommentera vad det är för risk eller otrygghet ni ser. 
  • Färg 2: Med den rosa färgen ringar ni in platser ni trivs på och tycker om. Ni kan också markera platser ni skulle vilja vara på om de gjordes om och har potential. Numrera platserna och kommentera i sidan av papperet.

att tänka på

Prata med barnen, så mycket ni vuxna hinner under träffarna, om hur de tänker. Använd en egen anteckningsbok för att dokumentera deras tankar och för att minnas allt värdefullt som kommer fram. 

Avsluta gärna träffarna med att barnen får visa och berätta för varandra om sina kartor. Visar det sig att vissa platser känns igen som otrygga av flera barn? Eller är det stor skillnad mellan vad olika individer tycker och på vilket sätt de rör sig?

METODEN SOM DEL AV DESIGNPROCESS

Att arbeta med kartor är en bra start på en förstudie i en utvecklingsprocess. Fristående passar det sämre eftersom metoden inte kommer till lösning utan framförallt kartlägger problematik.

Tips!

Detta kan vara en bra inledande metod i förstudien!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.