Start / Fysiska kartor
ålder: 8-18 år
Tidsåtgång: 1-2 timmar under ett eller två tillfällen
plats: Ute på plats
del i processen: Förstudie
material/verktyg: En karta per barn. Alla barn behöver skrivunderlägg, karta och pennor i två olika kulörer
syfte: Att undersöka rörelsemönster och trygghetsfrågor
Kartan som verktyg har varit sporrande för barnen vi träffat. Yngre barn förhåller sig till kartan som en slags minivärld, medan äldre barn har ett mer utvecklat symboltänkande och förutsättningar för att använda kartan på ett “vuxet” sätt. Kartor kan användas till att förstå hur barnen rör sig till vardags och vilka deras viktiga målpunkter är, hur deras rörelseflöden fungerar, var de känner sig trygga och otrygga och var de trivs. Kartor är bra för att få kvantitativa resultat. Det kan vara enklare att tolka resultaten från kartor jämfört med när barn ritar egna mentala kartor.
Ett sätt vi arbetar med kartor är att vi tar med dem ut när vi promenerar med barnen. För att undersöka såväl rörelseflöden som trygghetsfrågor kan det vara bra att avsätta två olika tillfällen: den första med fokus på rörelseflöden och den andra med fokus på trygghet. Trygghetsfrågan är extra viktig när det kommer till barnvänlig stadsplanering. För att undersöka den och inventera risker och möjligheter i området så upplever vi att det är bäst att avsätta en separat träff till det.
Införskaffa skrivunderlägg och pennor i två kulörer till alla barn. Skriv ut en karta i A4 i lika många exemplar som barn och sätt fast på underläggen. Skriv gärna ut kartan så att den inte täcker hela pappret, utan lämna en kolumn på sidan av papperet som det går att skriva kommentarer vid.
Båda träffarna startar med att alla barn får underlägg och karta och pennor i två olika kulörer. Låt säga att ni ger dem svarta och rosa pennor. Barnen får sedan följande instruktioner:
Träff 1 – Rörelseflöden:
Träff 2 – Tygghetsfrågor:
Prata med barnen, så mycket ni vuxna hinner under träffarna, om hur de tänker. Använd en egen anteckningsbok för att dokumentera deras tankar och för att minnas allt värdefullt som kommer fram.
Avsluta gärna träffarna med att barnen får visa och berätta för varandra om sina kartor. Visar det sig att vissa platser känns igen som otrygga av flera barn? Eller är det stor skillnad mellan vad olika individer tycker och på vilket sätt de rör sig?
Att arbeta med kartor är en bra start på en förstudie i en utvecklingsprocess. Fristående passar det sämre eftersom metoden inte kommer till lösning utan framförallt kartlägger problematik.
Detta kan vara en bra inledande metod i förstudien!
We use cookies to give you the best experience on our website. If you continue to use this website, you agree to the use of cookies.
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen godkänner du detta.